2014. március 4., kedd

Az egész életen át tartó tanulásról - a lovas coach szemszögéből


A Gondolat-Galopp e havi számában már említettem, hogy idén februárban Firenzében vettem részt egy, az EU Grundtvig támogatási programjából finanszírozott felnőttképzési tréningen, melynek témája az egész életen át tartó tanulás volt. Ebben a bejegyzésben részletesebben is beszámolok a kurzusról.



Az egész életen át tartó tanulást két szálon is értelmeztük: részben a saját önfejlesztésünkre vonatkozóan, másrészt pedig arra fókuszálva, hogyan tudunk másokat a leghatékonyabban támogatni az ismeretszerzésben. A tréningen átvettük azokat a témaköröket, amelyekre tudatosan kell figyelnünk a tanulási folyamat tervezésekor, majd mindezeket a gyakorlatban is megtapasztalhattuk: így pl.: hogyan lehet beazonosítani az adott személynek megfelelő tanulási stílust, a személyes motivációit, ki milyen akadályokkal szembesülhet a tanulás során és hogyan küzdheti le azokat.
Az első napon leginkább a csoport-építéssel és a tanulási folyamat tudatosításával foglalkoztunk. A második nap e-Learninggel, a közösségi média használatának lehetőségeivel, néhány videó elemzésével és a tanulási stílusok beazonosításával telt. A harmadik napon outdoor programon vettünk részt, melynek súlypontja a csapatban működés, ill. a vezetői szerepek megtapasztalása volt. A mentoringgal bővebben a negyedik napon foglalkoztunk, ekkor betekintést kaptunk az Olasz Légierő Afganisztáni NATO missziójának mentoring programjába. Az ötödik nap kérdőívek bemutatásával (Amovilli, Pellerey), a tanulási kompetenciák összegzésével és a tréning kiértékelésével telt. A csoporton belüli megértést és együttműködést nagyban segítették a délutánonkénti csoportos kulturális programok Firenze belvárosában, (közös városnézés, múzeumlátogatás), az utolsó estén pedig a közös vacsora, melyen felvetődött a csoporttagok közti jövőbeni együttműködés lehetősége és igénye is.

Ha a kurzuson tanultakat kifejezetten a lovas coach szemszögéből vizsgálom, akkor érdekes párhuzamot fedezhetek fel. Firenzében a tanulási folyamat leírására a következő meghatározást tettük: a tanulás olyan folyamat, ami változáshoz vezet, ami élmény eredményeként következik be, és egyszersmind növeli a jövőbeni teljesítményjavulás lehetőségét. A sikeres tanulás összetevőiként a hatékony kommunikációt, a jól időzített visszajelzéseket, a harmonikus együttműködést, a támogató környezetet és a kreatív gondolkodást azonosítottuk be.

Számomra ez a definíció különösen tetszett, mivel akár a lovakkal végzett munkáról is írhattam volna, a tartalma szó szerint megfelel a meghatározásnak! Hiszen a lovakkal együtt dolgozni, velük kommunikálni a városi környezethez szokott vezetőknek már önmagában is különleges élmény. Ebből a sikerélményből pedig egyenesen következik a lovas coachingnak az a pozitív jellemvonása, hogy a tanulságok később is könnyen előhívhatók, hiszen többnyire tartósan emlékeznek rá az emberek. A tanulási összetevőket tekintve is fennáll az egyezőség a tanulás ismérvei és a lovas coaching között, hiszen a lovakkal folytatott együttműködés alapfeltétele a gördülékeny kommunikáció és a megfelelő időben adott visszajelzés. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy lovakkal az ember általában a szabad természetben dolgozik, akkor teljesül a támogató, stresszoldó környezet feltétele is, ami pedig inspirálólag hat a kreatív gondolkodásra. Mindebből levonható az a következtetés, hogy a lovakkal végzett készségfejlesztés nem más, mint élménytanulás!

A lovas gyakorlatoknál a kurzus eszköztárából különösen jól alkalmazható az akciótanulás és a tapasztalati tanulás, de a megoldásfókuszú megközelítést is igen jól hasznosítható módszernek tartom. A továbbképzés révén tehát bővült az eszköztáram. Igyekszem ezeket a mélyebb tapasztalatokat minél szélesebb körben átadni.







A projektet az Európai Bizottság támogatta.
A kiadványban (közleményben) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.